Gemeenschappelijke regelingen
GGD Regio Utrecht
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
Naam
GGD Regio Utrecht
Vestigingsplaats
Zeist
Webadres
Programma
4. Sociaal domein
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Beschermen en bevorderen van de volksgezondheid.
Gemeentelijk belang
12,06%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 2.756
31-12-2018
€ 3.517
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 11.822
31-12-2018
€ 13.155
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
1219
Bijzonderheden/ actualiteiten
De GGDrU heeft in 2018 ombuigingen doorgevoerd om de intensiveringen, die nodig zijn om GGDrU een robuuste GGD te laten zijn, mogelijk maken. Het uitgangspunt is de intensiveringen door te voeren binnen de huidige financiële kaders. Het is nog niet zeker of dat lukt. In de rapportage over de audit verbonden partijen (maart 2019) is de financiële positie als solide benoemd, de GGDrU heeft voldoende vermogen voor het opvangen van risico’s.
Risico's
Zie actualiteiten.
Bijdrage aan deelprogramma:
04.02 Ambulante zorg en ondersteuning inclusief wijkteams
GGD regio Utrecht (GGDrU) werkt als gezondheidsdienst in een Gemeenschappelijke Regeling voor de 26 Utrechtse gemeenten. De wethouder maakt onderdeel uit van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur*. In 2017 is door het Algemeen Bestuur het besluit genomen om de jeugdgezondheidszorg (JGZ) in de regio integraal te organiseren (voor kinderen van 0-18 jaar) en gezamenlijk te bekostigen op basis van het aantal kinderen per gemeente. Hierdoor krijgt iedere gemeente hetzelfde pakket, dat voldoet aan wettelijke eisen. Het pakket is gelijk voor de gehele regio Utrecht met waar mogelijk lokale accenten. De totale kosten blijven gelijk voor het hele gebied. In Amersfoort is GGDrU reeds vanaf het begin van de transities goed aangehaakt bij de veranderingen in het zorgsysteem. Een jeugdverpleegkundige van GGDrU vormt een vaste schakel tussen de wijkteams en de jeugdgezondheidszorg. Ook maakt GGDrU onderdeel uit van de keten onderwijs-zorg.Met het vaststellen van het nieuwe gezondheidsbeleid hebben wij GGDrU opdracht gegeven tot aanvullende taken om (kwetsbare) aanstaande ouders beter voor te bereiden op het ouderschap. GGDrU voert ook het Wmo-toezicht in de regio uit.* De inhoudelijke prioriteiten die met de GGDrU zijn vastgesteld in de bestuursagenda zijn:1) Kansrijke Start2) Gezonde Leefomgeving3) Langer Gelukkig en gezond zelfstandig
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
Naam
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
2. Veiligheid en Handhaving
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Belang van fysieke veiligheid door het voorbereiden op en bestrijden van incidenten, rampen en zware ongevallen. Onder meer door het uitvoeren van brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening (GHOR).
Gemeentelijk belang
12,11%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 6.943
31-12-2018
€ 9.684
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 30.041
31-12-2018
€ 49.193
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
1694
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel voor de gemeente geen bijzondere risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
02.02 Veiligheid en handhaving
Wij werken in het samenwerkingsverband van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Daarin nemen gemeenten deel en vormen zij samen met andere veiligheidspartners zoals politie, waterschappen, defensie en inwoners, een sterk netwerk op het gebied van veiligheidszorg. Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing worden hier georganiseerd en uitgevoerd. Het vergroten van de fysieke veiligheid is voor de VRU een continu proces.Deze intensieve samenwerking heeft gezorgd voor een kwalitatief goede, efficiënte en betaalbare brandweer- en crisisbeheersingsorganisatie, die niet beperkt is door gemeentegrenzen. Deze werkwijze betekent ook dat wij als gemeente niet meer alleen richting kunnen geven aan het fysieke veiligheidsbeleid. Om brand te voorkomen en veiligheid te bevorderen wordt ook samenwerking gezocht met zorgaanbieders, woningcorporaties, scholen enz
Regionaal Werkvoorzieningssschap Amersfoort en Omgeving (RWA)
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
Naam
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
www.amfors.nl
Programma
4. Sociaal Domein
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Uitvoering van de Participatiewet, onderdeel SW zittend bestand. Het RWA is niet los te zien van de Amfors.
Gemeentelijk belang
70,47%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 0
31-12-2018
€ 0
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 15.265
31-12-2018
€ 15.515
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
-4838
Bijzonderheden/ actualiteiten
In de rapportage audit verbonden partijen (maart 2019) is benoemd dat de financiële posities van RWA en Amfors voldoen aan de gestelde normen. Indien risico’s optreden,
leiden deze echter wel direct tot een hogere gemeentelijke bijdrage.Risico's
Loonkosten/premies zouden harder kunnen stijgen dan compensatie vanuit het Rijk met een nadelig gevolg op het financieel resultaat.
Veranderingen in de (landelijke) uitstroom kunnen een nadelig effect hebben op de verdeling van de door het Rijk beschikbaar gestelde subsidiemiddelen.Bijdrage aan deelprogramma:
04.05 Sociaal Domein
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA) /Amfors Holding B.V. Het RWA voert voor de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Formeel is RWA de werkgever van inwoners van deze gemeenten met een arbeidsbeperking die voor 1 januari 2015 een sw-indicatie hebben gekregen.
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
Naam
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
2. Veiligheid en Handhaving en 3 Stedelijk beheer en milieu
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
De RUD Utrecht voert vergunningverlenings-, handhavings- en adviestaken uit. De vergunningverleners en toezichthouders werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving.
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 612
31-12-2018
€ 1.117
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 1.810
31-12-2018
€ 2.262
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
615
Bijzonderheden/ actualiteiten
Naar verwachting brengen we per 1 januari 2020, vanuit een wettelijke verplichting, ook de taken voor vergunningverlening en toezicht op asbestverwijdering onder bij de RUD Utrecht. Daarnaast overwegen we meer taken, zoals controles van de kleinere bedrijven, controle op indirecte lozingen en energiecontroles bij bedrijven, bij de RUD te beleggen.
In de rapportage audit verbonden partijen (maart 2019) is benoemd dat de RUD weinig weerstandsvermogen heeft ten opzichte van de geïdentificeerde risico’s. Dit is mede het gevolg van het maximeren van de reserves op 5% conform de gemeenschappelijke regeling.Risico's
De RUD ziet zich voor een grote ontwikkelopgave gesteld waarbij professionalisering, innovatie en kwaliteitsverbetering van essentieel belang zijn. Om deze ontwikkelingen vorm te kunnen geven schatten zij een bedrag van € 600.000 tot € 800.000 nodig te hebben. De exacte hoogte van het bedrag en de verdeling over de partners zal nog bepaald moeten worden. Het risico bestaat dat men er onderling niet uit komt of dat de ontwikkelopgave niet gerealiseerd kan worden.
Bijdrage aan deelprogramma:
02.03 Veiligheid en handhaving
Met ingang van 1 januari 2014 is bij gemeenschappelijke regeling de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD)van start gegaan. Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat dan om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op ongeveer 1500 bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar relatief vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. In 2018 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen behaald met betrekking tot toezicht en handhaving.
03.02 Stedelijk beheer en milieu
De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) voert voor ons taken uit in het kader van wettelijke milieuregels.
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
Naam
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Webadres
Programma
3. Stedelijk Beheer en Milieu
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Het verzorgen van de overslag het transport en het verwerken van huishoudelijk afval.
Gemeentelijk belang
10,98%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 539
31-12-2018
€ 734
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 14.912
31-12-2018
€ 13.666
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
160
Bijzonderheden/ actualiteiten
De AVU is gestart met de aanbesteding van de verwerking van het huishoudelijk GFT en restafval met ingang van 2021. De huidige contracten zijn ingegaan op 1 januari 2011 en lopen af op 31 december 2020. De verwachting is dat de verwerkingstarieven aanmerkelijk hoger gaan uitvallen.
Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
03.02 Stedelijk beheer en milieu
Amersfoort neemt voor de afvalverwerking deel aan de gemeenschappelijke regeling (GR) Afval Verwijdering Utrecht (AVU). De GR AVU regelt een doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde afvalverwerking; van overslag en transport tot verwerking; voor huishoudelijke en andere soorten afval.
Vennootschappen en coöperaties
NV SRO
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
NV SRO
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
6. Sport, 7. Ruimtelijke Ontwikkeling en 12 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 8.450
31-12-2018
€ 8.530
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 13.329
31-12-2018
€ 14.319
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
584
Bijzonderheden/ actualiteiten
De raamovereenkomst Onroerende zaken 2015-2019 loopt eind 2019 af. Er is gestart met de evaluatie van de huidige overeenkomst, zodat de nieuwe overeenkomst in 2019 vormgegeven kan worden. In de evaluatie wordt onder meer teruggekeken op prestaties- en kwaliteit van de dienstverlening van SRO en wordt vooruit gekeken naar de samenwerking met SRO in de toekomst. Kernbegrippen in deze dienstverlening zijn veiligheid, gezondheid en gebruikerstevredenheid.
In 2018 zijn nieuwe statuten vastgesteld en is een aandeelhoudersovereenkomst gesloten. Kern van de wijziging is een aangepaste dividendverdeling en modernisering van de statuten.Risico's
In de jaarrekening 2017 was een risico opgenomen i.v.m. een lopende rechtszaak inzake de Elleboogkerk. Daarover is in 2018 uitspraak gedaan. SRO is niet schuldig bevonden. Dit risico is daarmee vervallen.
Een nieuw risico is ontstaan inzake gewijzigde wetgeving btw Sport. Hierop wordt geacteerd door SRO en de gemeente om het risico op financieel nadeel door de gewijzigde wetgeving per 1 januari 2019 zoveel als mogelijk te voorkomen.Bijdrage aan deelprogramma:
06.01 Sport
De inzet van SRO is gericht op het realiseren van de gemeentelijke doelstellingen van het Amersfoortse sportbeleid. Doelstelling is om zoveel mogelijk Amersfoorters sporten en bewegen voor een gezonde, vitale stad.
07.03 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud. Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie. De raamovereenkomst Onroerende zaken 2015-2019 loopt eind 2019 af. Er is gestart met de evaluatie van de huidige overeenkomst, zodat de nieuwe overeenkomst in 2019 vormgegeven kan worden. In de evaluatie wordt onder meer teruggekeken op de prestatie- en kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van SRO en wordt vooruit gekeken hoe de samenwerking met SRO in de toekomst vorm kan worden gegeven. Kernbegrippen in deze dienstverlening zijn veiligheid, gezondheid en gebruikerstevredenheid.
12.01 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder in de NV SRO. De dividenduitkeringen van NV SRO leveren een bijdrage aan Programma 12.1 Financiën en belastingen.
Theater- en congrescentrum Flint NV
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
Theater-en congrescentrum Flint NV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
11. Cultuur
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van een culturele voorziening.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
31-08-2017
€ 447
31-08-2018
€ 383
Omvang vreemd vermogen
31-08-2017
€ 1.953
31-08-2018
€ 1.892
Bron
Jaarrekening 2017/2018
Feitelijk resultaat 2017-2018
-64
Bijzonderheden/ actualiteiten
Met Flint wordt zowel ambtelijk als bestuurlijk periodiek gesproken over de actuele financiële situatie bij Flint. In de rapportage audit verbonden partijen (maart 2019) is benoemd dat op een aantal onderdelen aandacht nodig blijft. Flint is deels afhankelijk van inkomsten uit commerciële verhuur en horeca en daarmee conjunctuurgevoelig. Het ziekteverzuim is bovengemiddeld. N.a.v. negatieve (half-)jaarcijfers heeft Flint maatregelen getroffen die moeten leiden tot herstel.
Risico's
Tegenvallende resultaten, bijvoorbeeld op het gebied van voorstellingen, congressen of horeca, kunnen het resultaat van Flint negatief beïnvloeden en daarmee mogelijk tot een negatief resultaat leiden.
Bijdrage aan deelprogramma:
11.03 Cultuur
Theater- en Congrescentrum Flint N.V. biedt een ambitieus, breed, kleurrijk en levendig programma in vrijwel alle podiumdisciplines met als doel een zo groot en divers mogelijk publiek te bereiken. Daarnaast zoekt Flint proactief naar artistieke verbindingen in de stad en regio. Ze geven organisaties ruimte om zich in Flint te profileren of gezamenlijk met Flint te coproduceren. Hiermee creëert Flint een maatschappelijk draagvlak in de stad, zodat iedere inwoner van Amersfoort zich verbonden kan voelen met Flint. Voor dit doel verstrekt de gemeente Amersfoort subsidie aan Flint, voert bestuurlijke overleggen en is tevens aandeelhouder en eigenaar van het pand.
12.01 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van theater Flint NV.
NV ROVA Holding
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
NV ROVA Holding
Vestigingsplaats
Zwolle
Webadres
Programma
3 Stedelijk beheer en milieu en 12 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het duurzaam verwerken van afval en het onderhouden van de openbare ruimte.
Gemeentelijk belang
13,97%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 36.516
31-12-2018
€ 36.742
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 47.091
31-12-2018
€ 53.791
Bron
Jaarrekening 2017.
Feitelijk resultaat 2018
5784
Bijzonderheden/ actualiteiten
In de rapportage audit verbonden partijen (maart 2019) staat dat Rova een degelijke financiële positie heeft. De normen voor solvabiliteit, liquiditeit en dividenden worden gehaald.
Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
03.01 Stedelijk beheer en milieu
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met NV ROVA Holding en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.
12.01 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met ROVA en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.
NV REMU-Houdstermaatschappij
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
NV REMU- Houdstermaatschappij
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
12. Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het houden van aandelen in de Remu NV. Dit aandelenbezit is verkocht aan Eneco. De rol van NV Remu Houdstermaatschappij is thans die van belangenbehartiger van een eventueel van Eneco te ontvangen privatiseringsvergoeding indien Eneco voor meer dan 50% zou worden verkocht.
Gemeentelijk belang
5,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2017
€ 1.431
31-12-2017
€ 1.389
Omvang vreemd vermogen
01-01-2017
€ 4
31-12-2017
€ 7
Bron
Jaarrekening 2017
Feitelijk resultaat 2017
-42
Bijzonderheden/ actualiteiten
Met het oog op de mogelijke verkoop van meer dan 50% van de aandelen van Eneco is in 2018 de aanspraak op de privatiseringsnabetaling geconcretiseerd in een claim. Volgens het vonnis van de rechtbank Amsterdam van 27 februari 2019 kan NV Remu Houdstermaatschappij geen beroep doen op deze nabetalingsregeling, zoals afgesproken bij de verkoop van het Regionale Energiebedrijf Remu in 2002. Het is nog niet bekend of tegen dit vonnis wel of niet in hoger beroep wordt gegaan. Zie voor een nadere toelichting het Collegebericht aan de Raad 2019-033.
Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
12.01 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder van de NV REMU Houdstermaatschappij.
Vitens NV
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
12. Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Gemeentelijk belang
2,28%
Omvang eigen vermogen
01-01-2017
€ 489.000
31-12-2017
€ 534.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2017
€ 1.249.000
31-12-2017
€ 1.194.000
Bron
Jaarrekening 2017
Feitelijk resultaat 2017
47700
Bijzonderheden/ actualiteiten
Over 2018 verwacht Vitens een lager resultaat dan in 2017 (14,3 miljoen euro over 2018 versus 47,7 miljoen over 2017). De daling treedt onder andere op door het toegestane WACC - het door het Ministerie van Infrastructuur & Milieu vastgestelde maximaal te behalen rendement.
Risico's
Lagere dividendopbrengsten in 2019 voor de gemeente door lager verwacht resultaat Vitens over 2018.
Bijdrage aan deelprogramma:
12.01 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Vitens NV. De dividenduitkeringen van Vitens NV zijn opgenomen in programma 12.1 Financiën en Belastingen.
Alliander N.V.
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
Alliander N.V.
Vestigingsplaats
Amsterdam
Webadres
Programma
12. Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij.
Gemeentelijk belang
0,01%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 3.942.000
31-12-2018
€ 4.129.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 4.127.000
31-12-2018
€ 4.216.000
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
334000
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
12.01 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Alliander N.V.. De dividenduitkeringen van Alliander N.V. zijn opgenomen in Programma 12.1 Financiën en Belastingen.
BNG Bank
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Programma
12. Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen.
Gemeentelijk belang
0,49%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 4.687.000
31-12-2018
€ 4.991.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 135.185.000
31-12-2018
€ 132.518.000
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
337000
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
12.01 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij de BNG Bank (BNG). De dividenduitkeringen van de BNG zijn opgenomen in Programma 12.1 Financiën en Belastingen.
Parkeren Amersfoort BV
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
Parkeren Amersfoort BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
9. Mobiliteit
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van parkeergelegenheden.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2017
€ 7.077
31-12-2017
€ 7.325
Omvang vreemd vermogen
01-01-2017
€ 1.101
31-12-2017
€ 527
Bron
Jaarrekening 2017
Feitelijk resultaat 2017
548
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
In 2018 is de parkeergarage onder Amerena geopend. Deze garage wordt geëxploiteerd door Parkeren Amersfoort bv. Omdat dit een nieuwe garage betreft zijn er risico's met betrekking tot de verwachte omzet en kosten. Deze kunnen het resultaat van de BV nadelig beïnvloeden.
Bijdrage aan deelprogramma:
09.01 Mobiliteit
Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat en Flintplein. De gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van de BV.
12.01 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van Parkeren Amersfoort BV. De dividenduitkering van de bv is opgenomen in programma 12.1 Financiën en Belastingen
Parkeerservice Coöperatie UA
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
ParkeerService Coöperatie UA
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
9. Mobiliteit
Rechtsvorm
Coöperatie
Openbaar belang (doelstelling)
Het adviseren en leveren van diensten ter zake van garage- en straatparkeerbeheer.
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2017
€ 495
31-12-2017
€ 3.116
Omvang vreemd vermogen
01-01-2017
€ 2.035
31-12-2017
€ 1.553
Bron
Jaarrekening 2017
Feitelijk resultaat 2017
-183
Bijzonderheden/ actualiteiten
Zonder ingrijpen dreigde er bij de coöperatie blijvende financiële tekorten te ontstaan. In 2017 hebben de leden van de coöperatie daarom gezamenlijk besloten om een budget beschikbaar te stellen om een interne transitie mogelijk te maken (meerjarig) en zodoende de begroting structureel op orde te brengen. De transitie ligt op schema en loopt in de komende jaren verder door. Bestuurlijk wordt de voortgang en het effect daarvan in de ALV bewaakt.
Risico's
Het risico bestaat dat de transitie onvoldoende voortgang heeft. Momenteel ligt de ingezette transitie op schema.
Bijdrage aan deelprogramma:
09.01 Mobiliteit
Coöperatie ParkeerService voert voor de gemeente het parkeerbeleid uit. Denk daarbij aan het verstrekken van parkeervergunningen, maar ook aan het onderhouden van parkeerautomaten, fietsenstallingen en het geven van informatie over parkeergerelateerde onderwerpen. Daarnaast wordt kennis gedeeld tussen de aangesloten gemeenten en voeren we innovaties door in het makkelijker maken van parkeren voor bewoners en bezoekers van de stad.
12.01 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is lid van de coöperatie.
Amfors Holding B.V.
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
Amfors Holding B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
3 Stedelijk beheer en milieu en 4. Sociaal Domein
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Arbeidsinschakeling van werkzoekenden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Gemeentelijk belang
53,56%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 2.500
31-12-2018
€ 2.500
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 3.751
31-12-2018
€ 4.526
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
1971
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Het operationeel resultaat van Amfors is sterk afhankelijk van (gemeentelijke) omzet. Fluctuaties daarin kunnen het resultaat, en daarmee de gemeentelijke bijdrage, negatief beïnvloeden.
Amfors heeft nog geen definitieve afspraken met de belastingdienst weten te maken omtrent het niet VPB-plichtig zijn. Het is de verwachting dat Amfors niet VPB-plichtig zal zijn, maar er is nog geen definitief uitsluitsel.Bijdrage aan deelprogramma:
03.02 Stedelijk beheer en milieu
Voert in een aantal gebieden in de stad het wijkonderhoud uit.
04.05 Sociaal Domein
De Amfors Holding B.V. voorziet als opdrachtnemer van RWA in passend werk voor de sw-ers ofwel in eigen bedrijven ofwel via (groeps)detachering bij andere bedrijven.
12.01 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder van Amfors Holding BV.
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
7. Ruimtelijke Ontwikkeling
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Verhuur van en handel in onroerend goed.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2015
€ 5.957
31-12-2015
€ 5.954
Omvang vreemd vermogen
01-01-2015
€ 18
31-12-2015
€ 21
Bron
Jaarrekening 2015
Feitelijk resultaat 2015
-3
Bijzonderheden/ actualiteiten
Met ingang van 1 januari 2016 is Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting (vpb). Doordat de fiscale openingsbalans per 1/1/2016 nog niet gereed is en ook de aangifte vpb over 2016 nog niet is opgesteld, zijn de jaarrekeningen over de jaren 2016 t/m 2018 nog niet opgesteld.
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. heeft (nadat een van de partijen in december 2016 zich uit de PPS-constructie heeft teruggetrokken) een belang van 50% in VOF Kantorenpark Podium. De overblijvende vennoten beraden zich nu op de herontwikkeling van de locatie Podium. Voor nadere informatie over deze herontwikkeling: zie Raadsinformatiebrief 2019-027.Risico's
Bijdrage aan deelprogramma:
07.02 Ruimtelijke ontwikkeling
Het Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. neemt deel in het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst OBV CV en ook in de VOF-Podium.
12.01 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van Grondexploitatiebedrijf Amersfoort BV
Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
7. Ruimtelijke Ontwikkeling
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
OBV Beheer B.V. is de beherend vennoot van OBV C.V. Beide ondernemingen zijn opgericht om stadsdeel Vathorst te realiseren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 220
31-12-2018
€ 303
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 90
31-12-2018
€ 0
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
83
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
In de actuele grondexploitatie OBV zijn de financiële risico's verder beperkt. De resterende risico's betreffen vooral die ten aanzien van de grondwaarden voor winkels, woningen en kantoren.
Bijdrage aan deelprogramma:
07.02 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV). OBV Beheer BV is de beherend vennoot van OBV CV. Beide ondernemingen zijn opgericht om het nieuwe stadsdeel Vathorst in Amersfoort te realiseren. Het OBV zorgt, naast de woningbouw in Vathorst, voor de levering van bouwrijpe kavels bij Vathorst Bedrijven en maakt dit gebied ook woonrijp. Daarnaast levert zij bouwrijpe grond aan het VOF-Podium en maakt dit gebied ook woonrijp.
12.01 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder van Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV).
Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
11. Cultuur
Rechtsvorm
Coöperatie
Openbaar belang (doelstelling)
Afstemmen van het facilitair beheer van het Eemhuis.
Gemeentelijk belang
25,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 159
31-12-2018
€ 201
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 231
31-12-2018
€ 329
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
-43
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Bijdrage aan deelprogramma:
11.01 Cultuur
Archief Eemland is gevestigd in het Eemhuis en verantwoordelijk voor het uitvoeren van de wettelijke taak met betrekking tot duurzaam beheer van archieven van: Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Renswoude, Soest, Baarn, Eemnes en toezicht op het archief Bunschoten/Spakenburg. In de wet is vastgelegd dat overheidsarchieven na 20 jaar worden overgedragen naar een archiefbewaarplaats onder toezicht van een gemeentearchivaris. Daarnaast beheren wij particuliere archieven o.a. voor Stichting De Armen de Poth, Pieters Blokland en Kamp Amersfoort. Met bewoners en organisaties in de stad organiseren wij tentoonstellingen "van, voor en door de stad" over aansprekende onderwerpen. We werken nauw samen met erfgoedorganisaties in de stad. TArchief Eemland is met de Bibliotheek, Scholen in de Kunst en Kunsthal Kade deelnemer in de Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.).