Tabel: PF..02 Analyse verschillen programma
Analyse verschillen programma | Lasten | Baten | |
---|---|---|---|
12 FINANCIEN EN BELASTINGEN | -1.945 | 6.658 | |
1 ALGEMENE BATEN EN LASTEN | 301 | -213 | |
2 ALGEMENE UITKERING GEMEENTEFONDS | 0 | 6.984 | |
3 BELASTINGEN EN HEFFINGEN | -112 | 156 | |
4 GELDLENINGEN EN BELEGGINGEN | -2.134 | -33 | |
9 TOEVOEGING / ONTTREKKING AAN RESERVE | 0 | -237 |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
---|---|---|---|
1 ALGEMENE BATEN EN LASTEN | |||
01. Er is in 2018 geen gebruik gemaakt van de post onvoorzien. | 100 | I | |
02. In de begroting waren kapitaallasten geraamd voor voorzieningen in de Laak. Deze voorziening is nog niet gerealiseerd dus levert dit een financieel voordeel op. | 89 | I | |
03. Jaarlijks brengen wij rente in rekening bij het OBV Vathorst met betrekking tot de Wijkse Voorzieningen Vathorst. Door de fasering van de op te leveren woningen, lagen de aantallen hiervoor lager dan de oorspronkelijke raming. Hierdoor brengen wij minder in rekening. | -213 | I | |
Totaal 1 ALGEMENE BATEN EN LASTEN | 189 | -213 | |
2 ALGEMENE UITKERING GEMEENTEFONDS | |||
01. In de begroting 2018 heeft de meicirculaire 2017 als basis gediend voor de gemeentefondsberekening. Hierna zijn er diverse circulaires verschenen in 2017 en 2018, o.a. de september- en decembercirculaire 2017, en de maart-, mei-, september- en decembercirculaire 2018. | I | ||
02. Accresontwikkeling | -1.400 | I | |
03. Actualisatie inkomensmaatstaven 2018 | -1.016 | I | |
04. Afrekening uitkeringsjaar 2016 en 2017 | 300 | I | |
05. Diverse taakmutaties: €9,1 mln. | 300 | I | |
06. Programma 2: | 200 | I | |
07. Programma 3: | 1.700 | I | |
08. Programma 4: | 6.900 | I | |
Totaal 2 ALGEMENE UITKERING GEMEENTEFONDS | 6.984 | ||
3 BELASTINGEN EN HEFFINGEN | |||
01. Onroerend Zaak Belasting | -200 | I | |
02. Mutaties in de formatie leiden tot afwijkingen op de personele baten. | 280 | I | |
Totaal 3 BELASTINGEN EN HEFFINGEN | 80 | ||
4 GELDLENINGEN EN BELEGGINGEN | |||
01. Lagere rentelasten op incidenteel begrote posten. | 149 | I | |
02. Het achterblijven van investeringen leidt tot een nadeel in de doorberekende rente. Daarnaast is het rentepercentage lager dan begroot door fasering van de investeringen. Het BBV schrijft voor dat bij een grote afwijking het rentepercentage herberekend moet worden. Dit leidt tot een daling van het rentepercentage. | -2.841 | I | |
03. Voordeel in de rente bestemd voor de financieringsbehoefte. Deze post wordt geraamd voor het aantrekken van vaste geldleningen. Er zijn in 2018 geen vaste geldleningen aangetrokken. Wel zijn er in het jaar 2018 kortlopende leningen afgesloten, met een negatieve rente. Dit is een rente voordeel. | 558 | I | |
04. Nadeel in de rente op de hypotheek geldleningen van ambtenaren wegens extra vervroegde aflossingen die in 2018 zijn gedaan. | -385 | I | |
05. Lagere voorziene renteopbrengst Grondexploitaties als gevolg van een lagere rekenrente voor de grondexploitatie per 1-1-2018 dan vooraf geraamd in de begroting. | -168 | I | |
06. Meer dividendopbrengsten door hoger dan vooraf verwacht dividend bij o.a. de ROVA en de BNG. | 520 | S | |
Totaal 4 GELDLENINGEN EN BELEGGINGEN | -2.134 | -33 | |
9 TOEVOEGING / ONTTREKKING AAN RESERVE | |||
01. In 2018 was een onttrekking aan de reserve toekomstige vervangingsinvesteringen begroot inzake de kapitaallasten voor Scholencomplex De Vosheuvel. Cf. raadsbesluit 5646629 van 19 december 2017 vindt ingebruikname van de nieuwbouw voor schoolcomplex De Vosheuvel plaats in het voorjaar van 2019. De afschrijving start in 2020, waardoor in 2018 de begrote onttrekking aan de reserve toekomstige vervangingsinvesteringen niet heeft plaatsgevonden. | -234 | I | |
Totaal 9 TOEVOEGING / ONTTREKKING AAN RESERVE | -234 | ||
Totaal 12 FINANCIEN EN BELASTINGEN | -1.945 | 6.584 |