Tabel: PF..02 Analyse verschillen programma
Analyse verschillen programma | Lasten | Baten | |
---|---|---|---|
04 SOCIAAL DOMEIN | -9.845 | 673 | |
1 BASISINFRASTRUCTUUR | 690 | -63 | |
2 AMBULANTE ZORG EN ONDST INCL WIJKTEAMS | 80 | -118 | |
3 SPECIALISTISCHE ZORG EN ONDERSTEUNING | -9.397 | 37 | |
4 BESCHERMING EN VEILIGHEID | -2.231 | 461 | |
5 WERK EN INKOMEN | 1.013 | 482 | |
9 TOEVOEGING / ONTTREKKING AAN RESERVE | 0 | -125 |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
---|---|---|---|
1 BASISINFRASTRUCTUUR | |||
01. Zoals gemeld in de zomerrapportage betreft dit een afwikkeling/terugvordering van een subsidie uit 2016 van een instelling die gestopt is met haar gesubsidieerde activiteiten en afwijkingen bij overige kleine subsidies voor scouting en speeltuinwerk. | 145 | I | |
02. Zoals gemeld in de zomerrapportage is het realisatieplan ter ondersteuning van mantelzorgers dit jaar niet volledig uitgevoerd in verband met herstructurering van het beleid en daling van het aantal aanvragen. Hierdoor is het budget niet geheel besteed. | 344 | I | |
03. Wij stellen voor € 26.000 over te hevelen naar 2019 voor het landelijk project versterken Sociale Basis. Het project loopt nog door in 2019. | I | ||
04. Op diverse begrotingsposten vrijwilligersbeleid/mantelzorgbeleid/wijk en buurtwerk etc. zijn incidenteel bedragen niet uitgegeven. Dit komt voornamelijk doordat er op veel terreinen nieuw beleid is/wordt gemaakt. Deze bedragen zullen in 2019 incidenteel worden ingezet voor o.a. de wijkteams (besluitnummer #5895133 ). | 192 | I | |
05. Er is op het jongerenwerk € 143.000 aan inkomsten op het jongerenwerk niet verantwoord op programma 4. Het betreft een taakmutatie voor combinatiefunctionarissen/buurtsportcoaches. Het budget hiervoor staat op programma 5 Onderwijs. | -143 | I | |
06. Dit betreft niet begrote inkomsten verwijsindex van de Regiogemeenten. | 36 | I | |
Totaal 1 BASISINFRASTRUCTUUR | 681 | -107 | |
2 AMBULANTE ZORG EN ONDST INCL WIJKTEAMS | |||
01. Zoals gemeld in de zomerrapportage is bij diverse Jeugdgezondheidszorglocaties van de GGDrU een uitbreiding, verbouwing of afstoting van gebouwen aan de orde. Dit is noodzakelijk om te voldoen aan geldende kwaliteits- en veiligheidseisen. De verwachte extra kosten bedragen voor 2018 circa € 135.000. De verbouwing heeft echter niet in 2018 plaatsgevonden en zal derhalve in 2019 gaan plaatsvinden. | I | ||
02. Dit nadeel betreft de lasten kinderopvang van € 23.000 en verhoogde Asielinstroom € 75.000. Dit nadeel wordt volledig gedekt door de extra inkomsten vanuit het Rijk. Deze gelden staan als baat verantwoord in programma 12 bij de Algemene Uitkering. | -98 | I | |
03. In de begroting 2018 is abusievelijk een baat geraamd voor de GIDS-gelden (Gezond in de Stad), deze gelden zijn dubbel geraamd. Zie ook onderstaand punt. | -190 | I | |
04. In de begroting 2018 zijn de lasten voor de GIDS-gelden (Gezond in de Stad) dubbel geraamd, zie ook toelichting bij de baten. | 190 | I | |
Totaal 2 AMBULANTE ZORG EN ONDST INCL WIJKTEAMS | 92 | -190 | |
3 SPECIALISTISCHE ZORG EN ONDERSTEUNING | |||
01. In de zomerrapportage is er een nadeel van de lasten voor ambulante jeugdhulp van € 2,7 miljoen gemeld. Dit nadeel heeft een drietal oorzaken: | -2.733 | S | |
02. In de zomerrapportage is een nadeel van ruim € 1,7 miljoen gemeld voor de ambulante begeleiding van volwassenen. De lasten zijn verder gestegen dan verwacht, waarmee het uiteindelijke nadeel uitkomt op € 2,0 miljoen. De oorzaken van dit nadeel zijn gelegen in de toename van het aantal cliënten, met name jong volwassenen. De intensiteit en duur van de begeleiding per week vormen mede de oorzaak van het nadeel. | -2.027 | S | |
03. Vanaf 2017 is er een stijgende lijn te zien voor het gebruik van dagactiviteiten. Voor een deel valt dit te verklaren doordat jeugdigen: | -650 | S | |
04. Persoonsgebonden budgetten (PGB) | -1.211 | S | |
05. De lasten voor jeugdzorg met verblijf zijn toegenomen en vertonen een nadeel van € 1 miljoen. | -1.058 | I | |
06. De lasten voor specifieke vormen van specialistische zorg (landelijk transitie arrangement) vertonen in 2018 een nadeel van € 0,2 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door het nadelige effect van € 750.000 door afspraken met de regiogemeenten over onderlinge solidariteit. | -211 | S | |
07. De lasten voor de GGZ jeugdzorg zijn gestegen als gevolg van langere trajecten. De (landelijke) trend van toenemende ggz-problematiek onder jongeren zet zich door. Het gaat bij deze toename veelal om niet beïnvloedbare factoren, zoals de complexere samenleving en de druk op jongeren om te voldoen aan (hoge) verwachtingen. Voor € 0,12 miljoen wordt het nadeel verklaard door de afspraken met de regiogemeenten over onderlinge solidariteit. Het nadeel op de GGZ jeugdzorg komt op ruim € 0,7 miljoen, dit is inclusief een vervoerscomponent van circa € 140.000. | -704 | S | |
08. Door indexering van de tarieven als gevolg van een nieuwe CAO huishoudelijk hulp en door circa 3% meer cliënten zijn de lasten voor huishoudelijke hulp (HH) gestegen. Een deel van dit nadeel wordt gecompenseerd door rijksmiddelen via de extra integratie-uitkering WMO van € 222.500. De ontvangst van deze baat staat op programma 12, algemene uitkering. | -301 | I | |
09. De lasten voor dagactiviteiten volwassenen vertonen een nadeel van € 234.000. De stijging valt grotendeels te verklaren doordat er meer cliënten (circa 30) langer in zorg zijn en naar verhouding meer/duurdere zorg ontvangen. De gemiddelde indicatie steeg met ruim € 400,- per cliënt ten opzichte van 2017. | -234 | S | |
10. Eigen bijdragen | 200 | I | |
11. Voor de verhoogde asielinstroom zijn in 2018 nog lasten gemaakt. Per saldo een nadeel van € 138.000 op programma 4. | -138 | I | |
12. Er heeft zich een lichte toename voorgedaan op de crisiszorg Jeugd. Deze wordt vooral veroorzaakt door solidariteit met de regiogemeenten die voor Amersfoort nadelig (€ 80.000) uitpakt. | -133 | S | |
13. Op respijtzorg jeugd is een klein nadeel van € 118.000 ontstaan. | -118 | S | |
14. Eigen bijdragen - Regresovereenkomst VNG | 100 | I | |
15. De afhandeling van zorg over voorgaande jaren valt voordelig uit door o.a.: | 255 | I | |
17. Diverse kleine verschillen binnen het programma onderdeel tellen op tot een nadeel van € 191.000. Dit wordt onder andere veroorzaakt door een nadeel op vervoer van € 83.000, nadeel op adhd- en dyslexie zorg van circa € 20.000, een nadeel op diverse juridische en specialistische adviezen van circa € 50.000 en een nadeel op wonen rollen vervoer van € 9.000. | -191 | S | |
18. Bij de december circulaire van 2018 hebben wij voor de jaren 2018-2020 een jaarlijks bedrag van € 670.851 ontvangen voor ons regionale transformatie plan jeugd. Dit plan zal in 2019 in werking treden. Wij stellen voor ( via een overhevelingsvoorstel) dit bedrag voor het jaar 2021 voor transformatie van het sociaal domein beschikbaar te houden. | I | ||
19. Voor innovatieprojecten is vanuit overschot jaarrekening Sociaal Domein 2015, € 1,5 miljoen beschikbaar gesteld. De meeste projecten zijn gestart in 2017 en liepen door in 2018. Echter 4 projecten voor een totaal bedrag van € 354.000 zijn nog niet afgerond en lopen door in 2019 (Innovatie IJsland, maatwerkaanpak complexe en dure huishoudens, algemene voorzieningen dagactiviteiten en onderwijs en zorgarrangementen) dit bedrag is gereserveerd in de Saldireserve en zal in 2019 worden onttrokken. | S | ||
Totaal 3 SPECIALISTISCHE ZORG EN ONDERSTEUNING | -9.354 | 200 | |
4 BESCHERMING EN VEILIGHEID | |||
01. In 2018 ontstaat er een nadeel op zorg in natura Beschermd wonen van circa € 2.8 miljoen. Dit komt doordat er meer cliënten in zorg zijn door de wettelijke taak van zorg voor 26 GGZ-B coulancegroep cliënten, 6 spoedplaatsingen, cliënten die vanuit een PGB-budget overstappen naar zorg in natura en door het uitbreiden van plekken om de wachtlijsten terug te dringen. Daarnaast zien we een verzwaring van zorg, waar in 2017 de gemiddelde indicatie nog circa € 39.000 kostte, is dat in 2018 gestegen naar ruim € 42.000. Ook het percentage cliënten in de dure vormen van zorg neemt toe. Daarnaast is een deel van de integratieuitkering Beschermd wonen incidenteel ter dekking van ambulante begeleiding Jeugd en Wmo ingezet. Dit in de verwachting dat deze budgettaire ruimte beschikbaar zou zijn in 2018. Door eerder genoemde ontwikkelingen is deze verwachting niet uitgekomen, waardoor nu een nadeel ontstaat binnen Beschermd wonen. Vanaf 2019 zal dit tekort zichtbaar worden bij specialistische zorg en ondersteuning. | -2.770 | S | |
02. Het aantal cliënten met een PGB voor Beschermd wonen is tussen 2017 en 2018 gedaald met circa 30 cliënten. Hiermee is het totaal aan afgegeven PGB-budgetten gedaald van bijna € 3,5 mln in 2017 naar ruim € 2,6 mln. Het gemiddelde budget per cliënt is vrijwel gelijk gebleven, maar de verwachte uitnutting over 2018 ligt met 98% hoger dan 2017. Hiermee stijgt de gemiddelde besteding per cliënt met circa € 1.300 op jaarbasis. Dit is meer dan we op basis van de prijsstijging zouden verwachten. Bij het opstellen van de begroting zijn we uitgegaan van een verdere daling van het aantal PGB-cliënten. Deze verwachting is uitgekomen, daarmee komen we ten opzichte van de begroting 2018 uit op voordeel van € 277.000. | 277 | S | |
03. Doordat er meer kinderen langer onder toezicht staan en er meer onderzoeken gedaan worden naar de thuissituatie van kinderen hebben we op het taakgebied van SAVE een nadeel. | -270 | S | |
04. In het kader van de PGB's beschermd wonen 2015 t/m 2017 hebben we in de zomerrapportage al een voordeel gemeld van € 370.000. Dit voordeel is aan het einde van het jaar nog iets verder opgelopen tot € 402.000. | -176 | I | |
05. De wijze waarop de eigen bijdragen in de maatschappelijke opvang geïnd worden, is een aantal jaren geleden veranderd. Gemeente Amersfoort int deze eigen bijdrage nu zelf en subsidieert deze door voor uitvoering van de opvang. Tegenover deze inkomsten staat de subsidie naar Stichting Kwintes, per saldo budgettair neutraal (zie volgend punt). Dit voordeel is in de zomerrapportage al gemeld. | 132 | I | |
06. De wijze waarop de eigen bijdragen in de maatschappelijke opvang geïnd worden, is een aantal jaren geleden veranderd. Gemeente Amersfoort int deze eigen bijdrage nu zelf en subsidieert deze door voor uitvoering van de opvang. Tegenover deze inkomsten staat de subsidie naar Stichting Kwintes, per saldo budgettair neutraal. Dit nadeel is in de zomerrapportage al gemeld. | -132 | I | |
07. Eigen bijdragen Beschermd wonen | 185 | I | |
08. Maatschappelijke opvang | 858 | I | |
09. Op de Amersfoortse middelen voor opvang, bemoeizorg en verslavingszorg wordt in 2018 € 148.000 overgehouden. De lagere lasten zijn ontstaan doordat de herijking van het preventiebeleid vertraagd is. In 2019 wordt dit verder opgepakt. | 148 | I | |
10. Door onder andere de uitvoering van de 'Radarfunctie Veilig Thuis' en de taken behorend bij de 'Wet Meldcode' is er in 2018 een overschrijding op het geheel van de Vrouwenopvang ontstaan van circa € 120.000. Tevens is de subsidietender Veilig Thuis afgerond, voor deze subsidietender heeft Amersfoort de uitvoeringkosten voor de gehele regio voorgeschoten, waarvoor ook gelden terug ontvangen zijn. | -120 | S | |
11. Subsidietender Veilig thuis | 100 | I | |
12. Overhevelingsvoorstel projectmiddelen 'Geweld hoort nergens thuis' | I | ||
13. Overhevelingsvoorstel Projectleider regionale samenwerking Beschermd wonen en maatschappelijke opvang | I | ||
Totaal 4 BESCHERMING EN VEILIGHEID | -2.185 | 417 | |
5 WERK EN INKOMEN | |||
01. BUIG: | 1.200 | I | |
02. BUIG: Het door het Rijk voor de BUIG vastgestelde definitief budget is € 526.000 hoger dan in de begroting opgenomen. Belangrijkste oorzaak hiervan is met name de verhoogde instroom van statushouders. Daarnaast is door het Rijk rekening gehouden met de gerealiseerde uitgaven 2017 en de meest actuele inzichten in de conjunctuur. Zie collegebericht nr. 5878289 d.d. 17 oktober 2018. | -51 | I | |
03. Voor bijzondere bijstand zijn de lasten ca. € 1,4 miljoen hoger dan begroot. | -1.430 | I | |
04. Tegenover de hogere lasten op de bijzondere bijstand staan extra baten van € 144.000 a.g.v. terugvordering van teveel of ten onterecht verstrekte bijzondere bijstand. | 144 | I | |
05. Er is een voordeel van € 111.000 op de collectieve ziektekostenverzekering. Dit als gevolg van een lager aantal deelnemers dan verwacht. | 111 | I | |
06. Aan het Sociaal Fonds is een subsidie verstrekt van € 120.000. Aangezien deze subsidie niet vooraf geraamd wordt geeft dat een overschrijding. Dit bedrag komt conform de besluitvorming in het raadsvoorstel middels een bestemmingsvoorstel t.l.v. de reserve sociaal domein waar dit fonds onderdeel van uitmaakt. | -120 | I | |
07. Het maken/organiseren van bereikmaatregelen geeft een voordeel van € 40.000. In 2018 is geïnvesteerd in het platform minimaregelingen dat in het eerste kwartaal van 2019 gelanceerd zal worden. Daarna volgt een publiekscampagne voor onze minimaregeling. In 2019 verwachten we het hele gereserveerde bedrag te besteden. | 40 | I | |
08. Sociale participatie voor volwassenen heeft een voordelig saldo van € 100.000. Dit vanwege start van de uitvoering in de 2e helft van het jaar. Eerst is de kledingpas uitgerold. | 100 | I | |
09. Voor huiswerkbegeleiding is slechts € 35.000 besteed van de beschikbare € 200.000. Voordeel van € 165.000. De uitvoering van dit project is gestart met het schooljaar 2018-2019, waardoor er slechts 33% van de tijd in een heel jaar beschikbaar was om mensen te bereiken (start was september). Ook kent iedere nieuwe regeling een aanloopperiode om voldoende bekendheid te vergaren. | 165 | I | |
10. Door het rijk is, zoals al in de zomerrapportage is gemeld, i.h.k.v. schuldhulpverlening in de meicirculaire € 207.000 extra beschikbaar gesteld voor 2018. Voor de jaren 2019 en 2020 werd € 170.000 in het vooruitzicht gesteld. In de decembercirculaire zijn de bedragen bijgesteld tot resp. € 268.500, € 108.000 en € 170.000. Deze gelden komen als baat binnen op programma 12, algemene uitkering. | I | ||
11. Doorbetaling hogere Integratie Uitkering WSW van het rijk aan RWA. De ontvangst van de hogere baat staat op programma 12 bij de algemene uitkering verantwoord. Per saldo is dit dus budgettair neutraal. | -681 | I | |
12. Het exploitatieresultaat van het RWA over 2017 is positiever uitgevallen dan in de 3e kwartaalrapportage 2017 van het RWA werd verwacht. Dit positievere resultaat vertaalt zich in een lagere gemeentelijke bijdrage dan waar rekening mee is gehouden. | 277 | I | |
13. Volgens de 3e kwartaalrapportage 2018 van het RWA komt het exploitatieresultaat 2018 van het RWA beter uit dan in de begroting werd verondersteld. Daardoor valt het aandeel van Amersfoort in dit resultaat € 289.000 mee t.o.v. onze begroting. | 289 | S | |
15. Voor de uitvoering van regionale projecten hebben we € 79.000 extra esf-subsidie ontvangen. | 79 | I | |
16. De uitvoering van de regionale projecten lopen niet parallel met de ontvangst van de Europese subsidies. Daardoor is er dit jaar € 136.000 minder besteed aan projecten. Deze worden komend jaar uitgevoerd. Aangezien het hier regionale middelen betreft wordt voorgesteld om zowel de hogere subsidieontvangst als de lagere lasten (samen € 215.000) te storten in de nieuw te vormen reserve regionale participatiegelden. | 136 | I | |
17. Door het Rijk is t.b.v. de oprichting van een regionaal Werkbedrijf € 1 miljoen beschikbaar gesteld. Dit bedrag is gefaseerd over de jaren 2016, 2017 en 2018 in onze begroting opgenomen. Het werkbedrijf wordt bestuurd door vakbonden, werkgeversorganisaties en regiogemeenten. De uitgaven van het werkbedrijf wisselen jaarlijks sterk en hebben een doorlooptijd tot 2025. | 558 | I | |
18. Door de regio is voor € 42.000 aan instrumenten van Amfors ingezet i.v.m. de sluitende aanpak jeugdwerkloosheid. Voorgesteld wordt om dit bedrag te onttrekken aan de reserve Banenplan. Zie verder ook de overhevelings- en bestemmingsvoorstellen. | 42 | I | |
19. Onderzoek naar de marktconformiteit van Eemfors m.b.t. onderhoud van de openbare ruimte in Amersfoort heeft aangetoond dat Eemfors € 230.000 duurder is dan marktpartijen zouden zijn bij openbare aanbesteding als gevolg van o.a. van de markt afwijkende Cao’s . Eerder werd rekening gehouden met € 540.000. Hierdoor ontstaat een structureel voordeel van € 310.000. | 310 | S | |
20. Op de inzet van trajecten en –trajectbegeleiding heeft zich een voordeel voorgedaan van € 265.000. Dit is met name het gevolg van de aantrekkende arbeidsmarkt waardoor er aanzienlijk minder cliënten gebruik hebben gemaakt van de ‘poortaanpak’. De mensen die hiervan wel gebruik hebben gemaakt zaten korter in een traject. | 265 | I | |
21. Een voordeel ad € 108.000 a.g.v. de vrijval van een rijksbijdrage waarvoor de prestaties al in voorgaande jaren geleverd zijn. | 108 | I | |
22. In de decembercirculaire heeft het rijk € 149.000 beschikbaar gesteld aan de arbeidsregio Amersfoort om extra baankansen te creëren voor kwetsbare jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs. Op programma 12 algemene uitkering is de uitkering ontvangen en verantwoord. In 2019 zal in overleg met de regio en de betrokken onderwijsinstellingen bepaald worden hoe en wanneer deze middelen ingezet worden. Aangezien het ook hier regionale middelen betreft wordt voorgesteld dit bedrag te storten in de nieuw te vormen reserve regionale participatiegelden. | I | ||
23. Dienstverlening en inzet re-integratietrajecten t.b.v. derden. Tegenover deze hogere last staat een gelijke hogere opbrengst. | -50 | I | |
24. Vergoeding voor dienstverlening en inzet re-integratietrajecten t.b.v. derden. | 50 | I | |
25. Mutaties in de formatie leiden tot afwijkingen op de personele lasten. | -151 | I | |
26. Extra inkomsten door inzet van Sociale recherche in de regio ( € 89.000) en inzet Regiocoördinator Project Screening vergunninghouders € 19.000. | 108 | I | |
Totaal 5 WERK EN INKOMEN | 1.061 | 438 | |
9 TOEVOEGING / ONTTREKKING AAN RESERVE | |||
01. Een onttrekking aan de reserve Sociaal Domein voor de Motie "Borgen wat goed is" van € 125.000 heeft niet plaats hoeven vinden, aangezien dit bedrag ook was opgenomen in de besteding van het overschot Sociaal Domein 2015 innovatieve projecten. | -125 | I | |
Totaal 9 TOEVOEGING / ONTTREKKING AAN RESERVE | -125 | ||
Totaal 04 SOCIAAL DOMEIN | -9.705 | 633 |