Indicatoren
5.1.a | % doelgroepkinderen dat deelneemt aan voorschoolse educatie | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
92 | 96 | 95 | 98 | 99 | ||
Bron: | GGD Utrecht | |||||
Toelichting: | Voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE) is de extra ondersteuning van kinderen in de leeftijd van 2.5 tot 6 jaar in hun (taal)ontwikkeling. Het doel is (doelgroep)peuters voor te bereiden op de basisschool en ervoor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen. Voorschoolse educatie wordt gegeven in de peuteropvang en kinderopvang door pedagogische medewerkers die geschoold zijn in erkende methodes. Amersfoort voldoet ruim aan de norm van de onderwijsinspectie die stelt dat 90% van de doelgroepkinderen moet deelnemen aan voorschoolse opvang. Als gemeente streven we naar een zo hoog mogelijk bereik van kinderen met een risico op (taal)achterstand. Of kinderen gebruik maken van voorschoolse educatie blijft uiteindelijk een keuze van de ouders. We zien hierbij dat 99% van de VVE geindiceerde kinderen daadwerkelijk gebruik maakt van de extra ondersteuning. | |||||
5.1.b | % scholen onder basistoezicht van Onderwijsinspectie | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
98 | 98 | 98 | 100 | 100 | ||
Bron: | Onderwijsinspectie | |||||
Toelichting: | Percentage van de basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs dat onder basistoezicht staat van de onderwijsinspectie. Ieder jaar kijkt de inspectie of er aanwijzingen zijn dat een school onvoldoende kwaliteit levert. Op basis van een risicoanalyse en eventueel nader onderzoek wordt bepaald hoeveel toezicht een school nodig heeft. | |||||
5.1.c | % voortijdig schoolverlaters | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
1,9 | 1,8 | 1,9 | 1,6 | |||
Bron: | DUO | |||||
Toelichting: | Voortijdig schoolverzuim proberen we te voorkomen, de verdere daling van het % schoolverlaters heeft betrekking op het schooljaar 2016-2017. Amersfoort heeft positief resultaat in vergelijking met andere grote gemeenten waar het gemiddelde 2.1% is. Actuele cijfers over het schooljaar 2017-2018 worden binnenkort gepubliceerd op www.waarstaatjegemeente.nl. | |||||
5.1.f | Absoluut verzuim | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
4 | 1,46 | |||||
Bron: | DUO | |||||
Toelichting: | Het betreft het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1000 inwoners van 5-18 jaar. In Amersfoort was dit 1.46 in 2017 en bij andere grote gemeente 2.51. | |||||
5.1.g | Relatief verzuim | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
25 | 19 | |||||
Bron: | DUO | |||||
Toelichting: | Deze indicator betreft het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 inwoners 5-18 jaar. Er is sprake van relatief verzuim als een leerplichtige jongere wel op een school staat ingeschreven, maar zonder geldige reden les- of praktijktijd verzuimt. Scholen zijn wettelijk verplicht ongeoorloofd verzuim en schooluitval te melden aan DUO. De indicator staat op www.waarstaatjegemeente.nl bij de indicatoren uit het Besluit Begroting en Verantwoording die het Rijk verplicht stelt in de Begroting. |