Indicatoren
4.5.a | Aantal uitkeringen bijstand | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
2900 | 3025 | 3140 | 3137 | 3060 | 3275 | |
Bron: | Sociale Zekerheid | |||||
Toelichting: | Het betreft hier uitkeringen levensonderhoud volgens de Participatiewet (vóór 2015 de Wet Werk en Bijstand). Naast het aantal genoemde uitkeringen zijn er ook nog bijzondere bijstandsuitkeringen aan o.a. daklozen, cliënten in een inrichting of blijf-van-mijn-lijfhuis en 50+ers met een IOAW-uitkering en BBZ-uitkering. De totale groep inwoners die afhankelijk is van een bijstandsuitkering ligt circa 600 hoger. Deze overige groepen zijn gestegen in 2018, met name de groepen IOAW en personen in een instelling zijn in 2018 gestegen (beide met circa 20). Aantallen zijn afgerond en de jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar. | |||||
4.5.b | Ontwikkeling bestand t.o.v. landelijke lijn | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
4 | 1 | -1 | 1 | 1 | 0 | |
Bron: | CBS www.waarstaatjegemeente.nl | |||||
Toelichting: | De afwijking qua bestandontwikkeling t.o.v. de landelijk trend is in Amersfoort 1%-punt. Dat betekent dat de bijstand in Amersfoort minder hard is gedaald dan landelijk. Dit is logisch omdat Amersfoort een lage bijstandsdichtheid heeft. In Amersfoort heeft namelijk 5.1% van de huishoudens een bijstandsuitkering tegenover 6.2% bij andere grote gemeenten (zie www.waarstaatjegemeente.nl). Dit betekent dat de instroom van nieuwe doelgroepen procentueel meer impact heeft dan bij andere grote gemeenten. De lage bijstandsdichtheid betekent ook dat Amersfoort minder voordeel (en nadeel) heeft van economische ontwikkelingen dan landelijk omdat veel klanten een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben en niet direkt profiteren van economische mogelijkheden. | |||||
4.5.c | Instroom in de uitkering | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
900 | 925 | 850 | 800 | 700 | 900 | |
Bron: | Sociale Zekerheid | |||||
Toelichting: | Het betreft aantal uitkeringen aan volwassen personen dat is ingestroomd in een bijstandsuitkering. De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar. | |||||
4.5.d | % cliënten die langer dan een jaar een uitkering hebben en stijgen op de re-integratieladder | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
22 | 17 | 31 | 16 | 20 | ||
Bron: | Sociale Zekerheid | |||||
Toelichting: | Alle cliënten in de participatiewet worden ingedeeld op de re-integratieladder bestaande uit negen treden. Met de beweging op de ladder laten we zien in welke mate cliënten die tenminste een jaar een uitkering hebben in een jaar de afstand tot de arbeidsmarkt hebben kunnen verkleinen. De zeer succesvolle klanten stromen al binnen een jaar uit naar werk en worden in dit cijfer dus niet meegenomen. | |||||
4.5.e | % voorkomen uitkeringen door preventie t.o.v. de instroom | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
36 | 47 | 51 | 36 | 25 | 35 | |
Bron: | Sociale Zekerheid | |||||
Toelichting: | Iedereen die kan werken gaat werken en wordt dus nog voor toekenning van de uitkering aan het werk geholpen. Kansrijke cliënten hebben bij een aantrekkende economie geen ondersteuning nodig en melden zich niet meer, omdat ze geen uitkering meer nodig hebben. De groep die zich wel meldt heeft een grote afstand tot de arbeidsmarkt. We zien hierdoor een daling van het aandeel voorkomen uitkeringen. | |||||
4.5.f | % uitstroom naar werk | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
37 | 39 | 41 | 46 | 47 | 40 | |
Bron: | Werk en Inkomen | |||||
Toelichting: | Regulier werk is indien mogelijk altijd het streven om daarmee bijstandsafhankelijk te beëindigen. In 2018 ging 40% van de uitstroom naar regulier het werk en 7% is uitgestroomd naar werk als zelfstandige. Daarnaast is ook nog 5% naar het onderwijs gegaan met studiefinanciering. | |||||
4.5.g | Aantal aanvragen schuldhulpverlening | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
1429 | 1383 | 1348 | 1025 | 892 | 1350 | |
Bron: | Stadsring 51 | |||||
Toelichting: | Het aantrekken van de conjunctuur en de inzet op preventie hebben een positief effect gehad wat we zien in een verlaging van het aantal aanvragen schuldhulpverlening. We zien door de verschuiving naar preventie bij het Geldloket een toename van 25% van het aantal hulpvragen. In zijn totaliteit is het aantal aanmeldingen bij Stadsring51 een kleine 100 toegenomen tot ruim 1900 aanmeldingen. | |||||
4.5.h | Schuldregeling succesvol afgerond | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
68 | 72 | 83 | 88 | 88 | 75 | |
Bron: | Stadsring 51 | |||||
Toelichting: | Van de opgestarte schuldregelingen wordt in 88% van de gevallen een zogenaamde ‘schone lei’ gerealiseerd. De positieve lijn van de afgelopen jaren zien we ook in 2018. | |||||
4.5.i | Gerealiseerde garantiebanen in het kader van het Sociaal Akkoord | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
37 | 237 | 44 | 81 | 89 | 97 | |
Bron: | Werk en Inkomen | |||||
Toelichting: | De Banenafspraak in het kader van het Sociaal akkoord is een afspraak tussen werkgevers- , werknemersorganisaties en het Rijk om extra banen voor mensen met een beperking te realiseren. De landelijke afspraak is vertaald naar de regio. Binnen de regio Amersfoort hanteren we voor Amersfoort een aandeel van 50% van de regionale doelstelling. Het realisatiecijfer betreft de groei op basis van de voorlopige stand t/m het derde kwartaal 2018. Het cijfer van 2017 na drie kwartalen was 81. Inmiddels weten we dat dit er in Amersfoort 107 zijngeworden. Ook de realisatie in 2018 zal nog verder groeien. Het realisatiecijfer van 2018 is de stand tot en met Q3 2018. De verwachting is dat de taakstelling voor 2018, 97 nieuwe garantiebanen banen, ruimschoots gerealiseerd zal worden. Ten opzichte van de nulmeting in 2012 zijn er regionaal al ruim 1030 extra banen gerealiseerd. De meerjarige taakstelling is daarmee ook voor komend jaar al gerealiseerd (meerjarige regionale taakstelling bedraagt 1013 extra banen in 2019). - In Amersfoort hebben we in 2015 net als landelijk de detacheringen vanuit de WSW bij de gerealiseerde garantiebanen ondergebracht. Hierdoor lijkt het alsof er in 2015 meer banen zijn gerealiseerd. Feitelijk is het een administratieve wijziging t.o.v. de andere jaren. | |||||
4.5.j | Personen met een bijstandsuitkering per 1000 inwoners | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
38 | 39 | 39 | 39 | 39 | ||
Bron: | CBS - Particpatiewet | |||||
Toelichting: | ||||||
Het betreft het aantal personen met een bijstandsuitkering per 1.000 inwoners van 18 jaar en ouder. De bijstandsdichtheid is in Amersfoort in vergelijking met grote gemeenten van 100.000- 300.000 laag. Bij de andere grote gemeenten is deze namelijk 48 personen per 1.000 inwoners. |
Verplichte indicatoren
Naast de indicatoren die door de gemeente zelf per programma zijn opgenomen, zijn er indicatoren die vanuit het rijk (Besluit Begroting en Verantwoording) verplicht dienen te worden opgenomen in de Begroting en Jaarrekening. Er zijn geen streefcijfers voor benoemd. Zie ook www.waarstaatjegemeente.nl. | ||||||||
Realisatie cijfers | ||||||||
Indicator | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Bron | ||
4.5.k | % werkloze jongeren | 1,73 | Verwey Jonker Instituut | |||||
4.5.l | Netto arbeidsparticipatiegraad | 69,1 | 69,1 | 70,1 | 70,6 | CBS - Arbeidsdeelname | ||
4.5.m | Aantal lopende re-integratievoorzieningen per 1000 inwoners | 45 | 49,6 | 39,9 | CBS - Participatiewet | |||
4.5.n | Aandeel kinderen in uitkeringsgezinnen | 5,14 | Verwey Jonker Instituut |
Toelichting verplichte indicatoren
4.5.k | % werkloze jongeren in de leeftijd van 16-22 jaar op basis van Verwey Jonker Instituut. Bij grote gemeenten was het realisatiecijfer in 2015 ook 1.73%. Er is geen actueel cijfer gepubliceerd op www.waarstaatjegemeente.nl. |
4.5.l | Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de potentiële beroepsbevolking. In Amersfoort streven we om iedereen (naar vermogen) te laten deelnemen op de arbeidsmarkt. De arbeidsparticipatie in Amersfoort is hoog doordat er veel tweeverdieners zijn. Bij andere grote gemeenten is dit aandeel namelijk 66.7%. Er is nog geen cijfer over 2018 bekend bij het CBS/www.waarstaatjegemeente.nl. |
4.5.m | Het CBS telt hiervoor het aantal re-integratievoorzieningen per 1000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar over een halfjaar. Dit cijfer is niet vergelijkbaar met het cijfer van andere gemeenten omdat de wijze van registreren verschillend is. Tijdens een traject worden vaak meerdere activiteiten ingezet. Deze activiteiten registreren we in Amersfoort als aparte voorzieningen. Bij veel andere gemeenten wordt het traject vaak als een voorziening geteld. |
4.5.n | Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen was volgens Verwey Jonker in Amersfoort in 2015 5.14% tegenover 7.86% bij grote gemeenten (100.000-300.000 inwoners). De inzet van de Gemeente Amersfoort is gericht op participatie van kinderen in armoede. Er is nog geen cijfer van 2016/2017/2018 gepubliceerd. |